Intuicyjne jedzenie: Co to jest i czy powinieneś to robić?

Udostępnij:


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę

Co to jest Intuicyjne Jedzenie?

Założona przez zarejestrowanych dietetyków Evelyn Tribole i Elyse Resch w 1995 roku, Intuitive Eating jest modelem, który składa się z dziesięciu zasad i pomaga ludziom ponownie połączyć się z ich ciałem. Wszyscy rodzimy się intuicyjnymi żywicielami. Jako dzieci płakałaś, gdy byłaś głodna i odsuwałaś jedzenie, gdy byłaś pełna. Intuicyjne jedzenie to jednak coś więcej niż tylko jedzenie, kiedy jesteś głodny i zatrzymywanie się, kiedy jesteś pełny. Zgodnie z definicją Natalie Nowak MS, RD i Certified Intuitive Eating Counselor, "Intuitive Eating to skoncentrowane na całej osobie ramy samoopieki, które uczą ludzi odrzucania kultury diety i zamiast tego skupiają energię i uwagę na odżywianiu unikalnego i indywidualnego ciała". W przeciwieństwie do większości diet wprowadzonych na rynek w nowym roku, Intuitive Eating "pomaga nauczyć się dostrajać do swojego ciała, aby jak najlepiej określić, jak się odżywiać, zamiast polegać na zewnętrznych metrykach, takich jak waga, gramy węglowodanów/tłuszczu i/lub makra", wyjaśnia Kelly Abramson MS, RD, zarejestrowany dietetyk i certyfikowany doradca ds. intuicyjnego odżywiania.

10 zasad intensywnego odżywiania się

Intuicyjne Jedzenie składa się z dziesięciu zasad, które wspólnie działają razem, aby nie uczyć się diety i ponownie połączyć się z naszym ciałem. Jak mówi zarejestrowany dietetyk Heather Caplan, który nie stosuje diety z uwzględnieniem wagi, "nie postrzegam tych zasad jako zbioru reguł, ale raczej jako wytyczne, które mogą pomóc dietetykowi w poruszaniu się po opiece z uwzględnieniem wagi dla swoich klientów i pacjentów". Dziesięć zasad Intuicyjnego Jedzenia jest następujących:

  1. Odrzucenie dietetycznej mentalności: Badania dowiodły, że 95% diet zawodzi, a ponad dwie trzecie osób, które schudną na diecie, w końcu odzyska więcej kilogramów niż przed rozpoczęciem diety. Pierwszym krokiem Intuicyjne jedzenie jest odrzucenie przemysłu, który mówi ludziom, że muszą schudnąć, aby być zdrowe, gdy są one naprawdę tylko próbuje sprzedać nam wadliwe produkty. "Nikt nie jest nietknięty przez kulturę diety, dlatego każdy może skorzystać z Intuitive Eating", stwierdza certyfikowany doradca Chelsea Levy (ona / on), MS intuicyjne jedzenie.
  2. Uhonorujcie swój głód: Karmienie i odżywianie naszego ciała zapobiegnie w przyszłości przejadaniu się i obżeraniu. Ignorowanie tych wskazówek i słuchanie planów żywieniowych zamiast funkcji naszego ciała jest ważnym krokiem w połączeniu z ciałem, znanym również jako świadomość interocepcyjna. "Intuicyjne odżywianie polega na uświadomieniu sobie fizycznych doznań ciała, dokładnym zinterpretowaniu tych doznań i reagowaniu na nie w sposób prozdrowotny" - stwierdza certyfikowana doradczyni ds. intuicyjnego odżywiania Lynleigh Palmer MBA, RDN, LDN.
  3. Pokój z jedzeniem": Kiedy pozwolisz sobie na to, aby mieć wszystkie rodzaje żywności, nieuchronnie stracisz powab i intensywne pragnienia, które niektóre rodzaje żywności posiadają i będą jeść, kiedy jest to naprawdę pożądane i satysfakcjonujące. "Najczęstszym błędnym przekonaniem na temat Intuicyjnego Jedzenia jest to, że doprowadzi ono do zjedzenia zbyt dużej ilości jedzenia, którego się pragnie bez możliwości zatrzymania się. W rzeczywistości, odwrotna sytuacja ma miejsce, gdy zanika nowość "zakazanego" jedzenia," wyraża certyfikowane zaburzenie jedzenia dietetyka Laurie Dunham, MS, RD, LD, CEDRD-S.
  4. Rzuć wyzwanie policji żywnościowej: Kultura żywienia wywołała strach i stres wokół żywności, oznaczając niektóre produkty spożywcze jako dobre lub złe. Kiedy pozwolisz, aby wszystkie produkty żywnościowe były moralnie "neutralne", można skupić się na strojenie do tego, co twoje ciało naprawdę potrzebuje, a nie spirali w poczucie winy, gdy jeść coś za "off limits".
  5. Odkryj Czynnik Satysfakcji (Satisfaction Factor): Czy kiedykolwiek jadłeś dużą miskę z surowymi warzywami, czułeś się pełen, ale wciąż szukałeś czegoś więcej w swojej kuchni? Być może byłaś pełna, ale nie byłaś zadowolona z posiłku. Dzięki Intuicyjnemu Jedzeniu, znalezienie przyjemności i satysfakcji z jedzenia jest niezbędnym składnikiem do zjedzenia "odpowiedniej ilości" jedzenia, abyś mógł zdecydować, że masz dość.
  6. Poczuj swoją pełnię: Trudno jest poczuć swoją pełnię, jeśli nie jesteś w stanie zaspokoić swojego głodu. "Często ludzie są tak oderwani od swojego ciała, że przechodzą od głodu do pełni Dziękczynienia i nie mogą poczuć tego, co jest między nimi" - mówi zarejestrowany dietetyk i certyfikowany doradca ds. intuicyjnego odżywiania Katy Zanville, MS, RDN. Intuicyjni doradcy żywieniowi i praktycy pomagają ludziom zrozumieć, gdzie jest komfortowe uczucie pełności i jak je znaleźć.
  7. Współdziałać z Twoimi emocjami z dobrocią: Ja jest znacząco rozumieć że pozbawienie i ograniczenie może prowadzić uczucie "out of control" wokoło jedzenia, który może początkowo czuć jak emocjonalny jedzenie. Intuicyjne jedzenie pomaga ludziom zwrócić się do innych form radzenia sobie ze stresem, nudą i samotnością bez zwracania się początkowo do jedzenia.
  8. Szanuj swoje ciało: Mimo że reprezentacja medialna sprawia, że czujesz się inaczej, każdy rodzi się w innym ciele i nie ma jednej, czy właściwej, doskonałej formy. Zaakceptowanie swojego ciała do tego, czym jest i nieuczestniczenie w zachowaniach w celu zmiany swojego planu genetycznego jest ważne, aby pogodzić się z jedzeniem i być mniej krytycznym wobec siebie.
  9. Ruch - Przyjmij różnicę: Gdy oprócz zmiany ciała koncentrujesz się na korzyściach płynących z ćwiczeń fizycznych, takich jak wzrost energii, lepszy nastrój lub poczucie siły, badania wykazują, że zdrowe zachowania stają się bardziej zrównoważone. Znajdź sposób, aby poruszać ciałem, który jest przyjemny - od tańca po ogrodnictwo czy długie spacery - każdy ruch jest korzystny.
  10. Cześć Twojemu zdrowiu - delikatne odżywianie: Myślisz, że Intuicyjne Jedzenie nie wiąże się z poradnictwem żywieniowym? Pomyśl jeszcze raz. Intuicyjne jedzenie zostało przecież napisane przez dwóch dietetyków. "Największe błędne przekonanie na temat IE jest takie, że nie obejmuje ono nauki o żywieniu lub nie może być stosowane w terapii żywieniowej. Z trochę więcej edukacji i zrozumienia, ludzie mogą zobaczyć, że delikatne zasady żywienia odnosi się do obu tych rzeczy," stwierdza Heather Caplan RD i założyciel Weight Inclusive Nutrition Events (WIND).

Czy Intuicyjne Jedzenie jest dla ciebie odpowiednie? "Intuicyjne jedzenie jest pomocne dla "przewlekle odżywiających się" - osób, które stosują i nie stosują restrykcyjnych diet, czyli tzw. diety typu "yo yo dieting" lub osób, które zmagają się z lękiem, poczuciem winy lub innymi negatywnymi uczuciami związanymi z jedzeniem i odżywianiem - wyjaśnia certyfikowana doradczyni ds. intuicyjnego odżywiania Sarah Newman. Jednak każda z tych zasad może być stosowana w odniesieniu do osób, które mają najwięcej problemów zdrowotnych. Nawet jeśli masz cukrzycę, wysokie ciśnienie krwi lub PCOS, to nie dietetyczne, uwzględniające wagę podejście może być dla Ciebie korzystne. Każdy może odnieść korzyści z Intuicyjnego Jedzenia.


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę

Warte uwagi

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia

  Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. To znana nam wszystkim sentencja, powtarzana przez mamy pod każdą szerokością geograficzną. Dlaczego śniadanie jest takie ważne?...

Sekcje portalu